Sledováním nákupního chování se ve světě zabývají celé týmy vědců. Mimo jiné zjistily, že utrácení nejvíce podněcuje světle fialová barva, nejhorší místo pro obchod je hned vedle banky, že po vstupu do prodejny většina nakupujících zahýbá doprava nebo že marketingové kampaně jsou plánovány tak, aby oslovily pravou polovinu našeho mozku jako sídlo emocí. Na druhou stranu se nakupování stalo zábavou a téměř společenskou událostí. Podle některých odborníků je dokonce moderní variantou náboženství.
Také magazín Proč ne?! zajímá, jak se lidé při utrácení peněz rozhodují, kde nakupují a co je při tom jejich hnacím motorem.
O zpověď z nákupních "hříchů" jsme proto požádali Márii Gálovou, ředitelku aukční síně Dorotheum v Praze.
"Obecně se spíše vyhýbám nutnosti nakupovat ve větších centrech - především v čase špiček, před Vánocemi a podobně. V takových případech je pro mne nakupování spíše utrpením, jako i ve chvílích, kdy mám o svém nákupu jasnou představu. Pokud víte, co přesně chcete, uvědomíte si, že obchody jsou plné uniformního zboží ve snaze vnutit zákazníkovi, co je právě módní. Když tedy máte chuť si koupit třeba modré tričko v sezóně, kdy frčí barva fialová, můžete se za svou představou uchodit, jet za nákupy někam do zahraničí, nebo od ní ustoupit.
Na druhou stranu ráda nakupuji, když na to mám čas, nic konkrétního nesháním a jen třeba hledám zajímavý dárek nebo si chci udělat radost. Co se týče rozpočtu na nákupy, mám spíše nějaký vnitřní kompas, který mi nedovolí dostat se až k průvanové situaci v peněžence. Na druhou stranu přesný rozpočet si nestanovuji a metoda obálek "oblečení", "dovolená", "kultura" mému naturelu nevyhovuje.
V obchodech raději vybírám sama, přinejmenším tehdy, když nakupuji pro sebe. Ze všeho nejraději pořizuji knížky, květiny a designové doplňky do bytu. Naopak nerada nakupuji běžné zboží denní potřeby. Při volbě obchodu oceňuji spíše osobní přístup personálu a možnost získat o výrobku dostatek informací. K tomu velká nákupní centra vhodná nejsou. Ze všech obchodů mám asi nejraději květinářství Pygmalion v Panské ulici v Praze. Tam si chodím pohladit duši, i když právě nic nepotřebuji koupit.
V internetových obchodech jsem si zatím vybrala pouze CD, DVD, knížky a MP3 přehrávač. U takového zboží je riziko, myslím si, minimální. Určitě bych si nikdy přes počítač nekupovala oblečení a obuv.
Při nákupech pro mě značka v některých případech znamená zásadní důvěru v ověřenou kvalitu, v jiných vůbec nic. Spíše mne popuzují výrobky, které do celého světa programově hlásají právě příslušnost ke značce. Než najdu výrobek, který mi zcela vyhovuje, trvá to někdy i léta a v takových případech se pak své značky raději dlouhodobě držím. Ve své podstatě však nejsem konzervativní a změnu po nějaké době zase ráda uvítám."


DOTAZNÍK

Kosmetika
Parfém: Chanel Allure, Hermés Un Jardin
Šampón a kondicionér: Wella, Kerastase
Tělová péče: Ahava, Biotherm
Obličejová péče: Clarins
Dekorativní kosmetika: Lancôme

Oblečení
Kostým: Escada
Oblečení pro volný čas: Marc Aurel
Džínsy: Fornarina
Obuv: Rebeca, Ariane, Maripé, One of 2

Doplňky
Kabelka: Tara Jarmon
Hodinky: střídám různobarevné Swatch
Šperk: H. Stern
Deštník: nenosím

Nápoje
Nealko: Fresh juice
Víno: Chardonnay, Rioja
Koktejl: Mojito

Elektronika nechává mne chladnou
Mobilní telefon: Nokia
Soundsystém: Bang & Olufsen

Oblíbená místa
Kavárna: Savoy
Restaurace: Mlýnec
Fitness: Prokopské údolí

Ostatní
Automobil: červené barvy s velkým kufrem

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist