Sledováním nákupního chování se ve světě zabývají celé týmy vědců. Na druhou stranu se nakupování stalo zábavou a téměř společenskou událostí. Podle některých odborníků je dokonce moderní variantou náboženství. Také magazín Proč ne?! zajímá, jak se lidé při utrácení peněz rozhodují, kde nakupují a co je při tom jejich hnacím motorem.
O zpověď z nákupních "hříchů" jsme proto požádali Andreu Pfeffer-Ferklovou, generální ředitelku Grandhotelu Pupp v Karlových Varech.

"Nakupuji rozhodně ráda - asi jako každá žena. Při nákupech si vždy odpočinu, na nic nemyslím, jen vybírám a zkouším. Spojuji s tím vždy možnost útěku z kanceláře i určitého odpočinku, a tak chodím po obchodech nejraději sama. Preferuji menší obchůdky před anonymitou obchodních center. Internet využívám většinou pouze k nákupu letenek, dovolené, občas knihy nebo časopisu. Nebaví mě koukat pouze na obrazovku, jsem ráda, pokud si mohu danou věc prohlédnout zblízka. Jsou prostě věci, které vám možná zaberou mnohem více času, ale zůstávají určitým rituálem.
Také mě vůbec nebaví nákupy potravin. Pokud nemusím, tak do supermarketů nechodím. Raději se vymluvím na nějaké to jednání nebo pracovní vytížení. Myslím, že manželovi to ani moc nevadí. Pokud již musím nevyhnutelně na nákup, stejně polovinu věcí zapomenu nebo některé prostě nepovažuji za potřebné. Tato oblast mi zřejmě nebyla souzena. Kdyby se nakupovalo podle mě, doma by byla jen zelenina a mozzarella.
Naopak velmi ráda nakupuji oblečení - zejména to sportovní nebo na volný čas (přestože ho nemám mnoho, je to móda, ve které se cítím nejlépe) - a bytové doplňky. Někdy se musím až krotit. Nedávno jsme se s manželem stěhovali. Rozhodli jsme se prodat dům s veškerým vybavením hlavně proto, abychom měli se stěhováním co nejméně práce. A jak myslíte, že to dopadlo? Stěhovali jsme se tři dny a stále nebyl konec. Někdy prostě nakupujete jen proto, že se vám věc líbí. Založíte ji do skříně a přijdete na ni, až když se stěhujete...
Nejraději chodím po obchodech mimo Českou republiku. V Karlových Varech není přece jen tolik příležitostí k nakupování. Vzhledem k tomu, že je město blízko hranic, cesta do Německa je pro mě rychlejší a psychicky méně náročná než jízda do Prahy. V Německu mám již vytipované obchůdky a nákupní zóny. Vzhledem ke svému pracovnímu vytížení se snažím nákupy si užít jako svůj volný čas, relaxuji, navštívím nějakou příjemnou kavárnu. Miluji bytové doplňky a květinářství. Jedno takové je v Německu ve městě Weiden. Pokaždé, když tam zajedu, musím si vždy něco koupit.
Řídím se vlastním úsudkem - zvláště co se týče oblečení, které řeším zcela podle své představy. Ale například v případě elektroniky si nechám poradit. V určitých situacích se také řídím značkou, která je jistou záruku kvality. Díky značce se můžete zařadit do určité skupiny lidí, kteří ji preferují. Může být i "životním stylem". Nejsem však zastáncem specifických značek. Ráda je střídám. Nakupuji spíše podle toho, zda se mi věc líbí, nebo ne. Rozhodují však i ostatní parametry, jakými jsou kvalita, reference nebo cena."

Dotazník:

Kosmetika
Parfém: Armani, Boss
Šampón a kondicionér: Sebastian
Tělová péče: Jean de Estrées
Obličejová péče: Jean de Estrées
Dekorativní kosmetika: moc nepoužívám make-up, pudr Jean de Estrées, řasenka Lancome

Oblečení
Kostým: Zara, Esprit
Džínsy: Esprit
Obuv: Ecco, Baťa

Doplňky
Kabelka: Guess, Zara
Opasek: Guess, Dolce & Gabbana, ale i H&M
Hodinky: Guess, Festina
Šperk: nenosím
Deštník: na značce mi nezáleží, hlavně aby pod ním nepršelo

Nápoje
Nealko: Aquila, džus - Rauch, Eilles čaje
Víno: Tramín červený - výběr z hroznů
Pivo: nepiji
Koktejl: mojito

Elektronika
Mobilní telefon: Nokia
TV: Sony
PC: IBM
Domácí spotřebiče: Electrolux
Soundsystém: Sony

Oblíbená místa
Kavárna: v Karlových Varech
Restaurace: nejraději mám italskou kuchyni, ráda navštěvuji restaurace
Pizzeria Grosseto
Fitness: Prima Karlovy Vary, jinak pokud jsem v Praze, ráda navštěvuji Factory Pro

Ostatní
Automobil: líbí se mi velká auta, mým snem by bylo BMW X5, přesto služebně jezdím značkou Mercedes a doma značkou Toyota